Leerlingenzorg

Ieder kind dat onze school binnenstapt is uniek. Dit betekent dat er allemaal verschillende kinderen op onze school zitten, met hun eigen ontwikkeling en mogelijkheden. Wij proberen als team zorg op maat te verlenen, waardoor ze een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.
 
Voorwaarden hiervoor zijn drie basisbehoeften van kinderen, namelijk:
  • relatie: leerlingen voelen zich geaccepteerd, weten dat ze erbij horen, hebben het gevoel welkom te zijn en voelen zich veilig
  • competentie: leerlingen kunnen de taken die ze moeten uitvoeren aan, groeien hierin en kunnen steeds meer
  • autonomie: leerlingen weten dat ze (in elk geval voor een deel) hun leergedrag zelf kunnen sturen

Om aan deze behoeften tegemoet te komen zorgen we voor een rijke leeromgeving.
Bij het aanbieden van de leerstof komen we tegemoet aan kinderen die weinig tot geen instructie nodig hebben tot kinderen die extra instructie, extra begeleiding of een eigen leerlijn nodig hebben. Binnen deze manier van werken spelen zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid een grote rol.
 

De zorg aan onze kinderen bieden we op verschillende niveaus:

 
Niveau 1: De dagelijkse zorg binnen de groep
De leerkracht geeft les.
Observaties en toetsresultaten geven de leerkracht informatie. Op grond daarvan stelt de leerkracht een groepsplan op.
 
Niveau 2: Extra zorg in de groep
Wanneer kinderen extra ondersteuning nodig hebben, richt de leerkracht het onderwijs voor deze leerlingen naar behoefte in, binnen de klas, door bijvoorbeeld extra uitleg aan de instructietafel met de leerkracht of onderwijsondersteuner.
 
Niveau 3: Speciale zorg in en/of buiten de groep
Wanneer de zorg in de niveaus 1 en 2 niet voldoende blijkt te zijn, dan wordt de IB’er bij de leerling betrokken. In samenspraak met ouders wordt er gekeken welke hulp binnen of buiten de klas nodig is. 
 
Niveau 4: Bovenschoolse zorg
Als de school niet voldoende in de ondersteuningsbehoefte van de leerling kan voorzien, kunnen externe partijen (Wijkteam, jeugdhulp, SWV, 1801) worden ingezet om school hierbij te helpen. Ouders worden ook meegenomen in het proces om externen in te schakelen en geven hiervoor toestemming.
Ieder kind dat onze school binnenstapt is uniek. Dit betekent dat er allemaal verschillende kinderen op onze school zitten, met hun eigen ontwikkeling en mogelijkheden. Wij proberen als team zorg op maat te verlenen, waardoor ze een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.
 
  
 

 

Over de Intern begeleiders

De intern begeleiders van onze school zijn José Noort (onderbouw) en Sandra Versteegh (bovenbouw). Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en hebben coördinerende en begeleidende taken. Zij helpen leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Zij voeren ook gesprekken met ouders, leerkrachten en externen over het kind.
 
De IB’ers ondersteunen de leerkrachten in hun didactisch en pedagogisch handelen en helpen mee om te zorgen voor goed klassenmanagement. 
 
De IB’er voor de onderbouw (groep 1 t/m 3) is José Noort.  Mail: jose.noort@prohles.nl.
De IB’er voor de bovenbouw (groep 4 t/m 8) is Sandra Versteegh. Mail: sandra.versteegh@prohles.nl


Schoolondersteunings profiel

Meer informatie over leerlingenzorg vindt u in ons Schoolondersteuning profiel 2024